pátek 31. října 2014

Estonský skořicový kringel


Naše rodina má ráda odjakživa sladké se skořicí a tak občas brouzdám zahraničními blogy,  hledám něco nového, skořicového. Jedou jsem zavítala na italský blog Just love cookin a našla tam skořicový Estonský Kringel. Protože jsme chtěla vědět víc, v knize Estonian taste and traditions jsem našla původ tohoto jak oni říkají sladkého chleba. Těsto je původně z německa na klasický sladký chléb, v Estonsku ho ale začali kroutit do pěkné podoby a začali mu říkat Kringel. Zajímavé je, že v klasickém receptu není skořice, která se dnes používá nejvíce, ale kardamon nebo šafrán.

Mě ale zaujal nejdříve jeho vzhled a zdálo se, že příprava bude snadná,tak jsem to zkusila. 
Protože nejsem troškař a ráda experimentuji, na první pokus jsem si udělal těsto rovnou dvojité. Těsto se krásně dělalo, ale při mazání náplně nastal problém, máslo jsem rozpustila příliš a tak při rozkrojení a následném zamotávání vytékala náplň ven a vůbec to šlo špatně. Druhý už jsem namazala máslem jen lehce změklým a hned to šlo lépe. První Kringel jsem i málo utahoval tak nebyl tak pěkný ale u druhého jsem si už dala pozor. Upekla jsem je a ochutnávalo se. Nebudu napínat, tenhle nepříliš sladký moučník si získal doma velikou oblibu, a i když byl dvakrát, byla jsem ráda, že druhý den byl alespoň kousek na snídani.


Co budeme potřebovat?
 Na těsto:
300g hladké mouky
1/2  lžičky soli
120ml mléka
15g droždí
30g rozpuštěného másla (nebo tuku na pečení)
1 žloutek
1 lžíce cukru
Náplň:
50g změklého másla
4-5 lžic krupicového cukru
3 rovných lžiček skořice

Postup receptu jsem trochu upravila a myslím, že to vůbec nevadí.
Droždí s kapkou mléka a cukrem smícháme, abychom vytvořili kašičku, tak aby se droždí úplně rozmíchalo a nezbyly žádné hrudky. Kašičku pak vmícháme do mouky a přidáme i zbytek mléka, sůl, máslo a žloutek.  Vytvoříme pěkné nelepivé těsto a dáme na teplé místo kynout asi na hodinu, pokud máte doma chladněji, nechte o půl hodiny déle.



Pokud už je těsto vykynuté, rozválejte ho na pomoučněném válu, na co nejtenčí plát, zhruba o čtvercovém tvaru, ale není nutné dodržet ho nějak striktně. Plát pomažeme náplní, kterou jsme si mohli připravit během kynutí. Stačí nechat změknout máslo (Pozor! Nerozpouštět, jako jsem to poprvé udělala já). Do másla vmíchat cukr a skořici.

Těsto pak svineme jako roládu a rozkrojíme podélně na dvě poloviny.


Rozkrojené těsto, si připravíme ta plech a zamotáme překládáním jedné půlky přes druhou.
Tak hotovo máte? Nebojte se, pokud to není ideální, na chuti to neubere a cvičení dělá mistry.
 Pokud nám ještě zbyla nějaká směs ckru se skořicí můžeme jí Kringel před pečením ještě potřít


Pečeme na 180°C asi 20-30 minut, dokud Kringel nezhnědne. Doba pečení záleží na tloušťce těsta. V originálním receptu se píše: pečte na 200°C do hněda asi 25 minut a pak 5-10 minut na 180°C, mě to moc nevyhovovalo a tak peču jinak.

Upečeno a můžeme nechat vychladnout, rozkrájet a podávat.




Tip:
Kringel můžete péct i s čokoládou, rozinkami nebo oříšky. Také vypadá moc hezky politý čokoládou, karamelem nebo posypaný mandlemi.


Budu moc ráda když mi napíšete jak se vám Kringel poved a jestli jste vyzkoušeli i jinou variantu než základní.


vaše Annebake
Email








































Žádné komentáře:

Okomentovat